قلعه تاریخی گونیو باتومی
نوشته شده توسط : نیکی

قلعه گونیو - آپساروس باتومی با قدمتی هزاران ساله در ۱۵ کیلومتری جنوب باتومی در روستایی به نام گونیو واقع شده و فقط حدود ۴ کیلومتر از مرزهای کشور ترکیه فاصله دارد . با وجود اینکه زمان دقیق ساخت این قلعه مشخص نیست اما براساس تحقیقات باستان شناسی قدمت آن به قرن ها قبل از میلاد مسیح بر می گردد . این قلعه ۴٫۵ هکتاری که در سمت چپ رودخانه Chorokhi قرار گرفته به سبب موقعیت مناسب و خاصش در گذر قرن ها به دست حکومت ها و امپراتورهای مختلف افتاده است . دژ گونیو باتومی در ابتدا پایگاهی برای رومی ها بوده ، سپس میزبانی برای امپراتوری بیزانس محسوب می شده و در قرن ۱۶ میلادی نیز به دست عثمانمی ها و ترک ها اقتاده است .

قلعه های تاریخی گرجستان

در پشت این قلعه پر رمز و راز باتومی افسانه هایی نفهته است که نسل به نسل در بین مردم چرخیده است . نقل شده است که این قلعه محل دفن آسپاروس پسر پادشاه بوده که به دست جیسون به قتل رسیده است . همچنین گفته می شود ماتیاس یکی از ۱۲ شاگرد عیسی مسیح (ع) ، در این قلعه دفن شده است . در مورد معماری قلعه گونیو باید گفت که این دژ مستحکم تقریبا در گذر قرن ها دست نخورده باقی مانده است . این قلعه مستطیلی شکل است و بر طبق شواهد در طراحی اولیه خود دارای ۲۲ ستون ۷ متری بوده است . اما در حال حاضر از این ۲۲ ستون فقط ۱۸ ستون بر جای خود باقی است . در گذشته برای ورود و خروج از این قلعه ۴ درب تعبیه شده بود که این روزها فقط درب بخش غربی آن سالم است و مورد استفاده قرار می گیرد . 

قلعه آپساروس باتومی

اهمیت قلعه گونیو باتومی

در گذشته بیشتر اهمیت این قلعه به سبب موقعیت آن برای محافظت از ورودی های چوروخی و مرزهای داخلی غربی به سمت سواحل دریای سیاه بوده است . همچنین این قلعه با قرار گیری در قسمت شرقی امپراتوری روم مرکز مهم اقتصادی ، فرهنگی و نظامی به شمار می آمد . با توجه وجود ابهامات در مورد این قلعه پر رمز و راز ، از دهه های قبل تا به امروز این قلعه میزبان کاوشگران و باستان شناسان متعددی است . اهمیت قلعه گونیو به اندازه ای است که در دهه آخر قرن بیستم این قلعه به موزه تبدیل شد . لازم به ذکر است که تعدادی آثار و اشیا به دست آمده در طی کاوش های دهه های اخیر در موزه باستان شناسی باتومی نگهداری می شود . گردشگران تور باتومی همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت ۱۰ الی ۱۷ می توانند از موزه گونیو باتومی دیدن کنند .

قلعه تاریخی باتومی

قلعه رومی گرجستان باتومی

قلعه گونیو در باتومی عکس




:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری گرجستان , جاذبه های گردشگری باتومی ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: